Bussturen 31/10

 

Som kategorin avslöjar tänker jag skriva om det som händer på bussen när jag sitter på den till mina olika destinationer.

Senaste gången jag åkte buss var när jag åkte med morsan för att vi skulle till Hovdestalund och sjunga med kyrkokören på alla helgona i lördags. Vi var därför tvungna att byta buss och på den första, nummer femton, satt det en kvinna mittemot oss som klippte sina naglar med en liten nagelklippare fastsatt på nyckelknippan! Hann hon inte göra det hemma och varför var de tvungna att bli klippta just då, på bussen? Jag började sedan fundera på om hon tänkte börja pilla ut navelludd eller kanske borsta tänderna. Sedan lade hon alla nagelbitarna i en pappersservett och stoppade den i fickan. Hela scenariot överraskade mig.

En annan sak som jag upptäckte var hur mycket jag ogillar när någon främling tar i min mobil. Nästan varenda busschaufför måste TA min mobil och titta på sms-biljetten innan jag får gå ombord, skaffa glasögon! Speciellt nu i influensatider då handsprit säljer som smör! Jag vill inte vara nojig eller tro på allt som teve och tidningarna säger men jag tycker det är äckligt när okända gubbar (och en del gummor) måste peta och kleta på min mobil.
Jag antar att mobilförsäljningen har ökat, ungefär 70 % av alla som använder bussen som sitt transporteringsmedel betalar biljetten via sms, allt från ungar på förskolan till pensionärer. Det känns lite läskigt, snart kan man nog beställa en Big Mac genom sms eller få sin bil tvättad genom att betala med sin mobiltelefon.

Missförstå mig inte, jag är bekväm av mig och älskar datorer, teveapparater och min kära mobil men det är lite läskigt med all elektronik som nästan tar över våra liv. Varför kunde vi inte få fortsätta att betala med hederliga kronor på bussen? Jo, det blev för många bussrån - det är en av anledningarna till att jag hatar kriminella, ni förstör människors liv genom att få oss beroende av elektronik!

/V


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0