Flickan som lekte med elden

Jag har läst både Män som hatar kvinnor samt Flickan som lekte med elden och är nu inne på fjärde kapitlet i Luftslottet som sprängdes. Jag hade tänkt göra så som jag brukar göra när det gäller filmer som är baserade på böcker, läsa boken först och sedan se filmen. Det brukar diffa ganska mycket och böckerna är oftast bättre än filmerna. Dock har jag nu kommit fram till att det bara är jobbigt vad gäller Millenium-trilogin, har nyss sett Flickan som lekte med elden och satt hela tiden och tänkte på hur den var annorlunda i jämförelse med boken. Jag visste vad som skulle hända redan i varje påbörjad scen, irriterade mig över att de ändrade eller tog bort vissa saker (hälften av bokens innehåll är borta) och kunde inte känna någon spänning alls. Kanske är det så med alla deckare, man ska inte läsa böckerna för då vet man redan vem mördaren är osv. Hur som haver, tänker göra ett undantag i min "regel" och se Luftslottet som sprängdes INNAN jag läst ut boken. Jag måste även lära mig att böckerna och filmerna är helt olika saker och att inte bli besviken. Vill avsluta detta inlägg med att säga att Stieg Larsson var ett författargeni och att det är synd att han inte lever längre.



Peace!

Ps, jag tycker inte att de borde göra en internationell version av Millenium-trilogin. Jag fattar inte varför omvärlden inte bara kan fixa undertexter och uppskatta det vi gör. Nej, man måste göra en Hollywood/utländsk version så att man slipper läsa undertexter för det är så himla jobbigt. Likadant med Wallander, där var England framme och gjorde sin egna version, hur knäppt var inte det? En "svensk" polis som snackar engelska i Ystad, jösses, tillåt mig skratta, ha ha ha. Nej, original ska det vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0