Veckan i Gunnarn!

I lördags kom mamma och jag hem från ett riktigt Norrlandsäventyr, då hade vi varit borta sedan måndagen. Så skönt att komma bort från allt och bara umgås med underbara människor och bo mitt i naturen (även om vädret för det mesta var trist).

Hela måndagen var vi i rullning, skönt var det i alla fall att sitta i den "tysta avdelningen" på den längsta sträckan mellan Stockholm - Söderhamn.


Jag var utsvulten på kvällen så det blev en "fun box" på Sibylla i Umeå. Kommer inte ihåg senaste gången jag åt på Sibylla men det var flera år sedan.


Vädret var som sagt inte det bästa under veckan, det regnade mest.


Därför hann morsan med att göra färdigt Alex "Converse", här är de tillsammans med mina, vi matchar, hihi.


Den efterlängtade palten kom på tisdagen också!


På onsdagen bar det av till faster Anna, morfars nu enda levande syskon (av 7 stycken). Hon bjöd på våfflor med grädde och hemlagad hjortronsylt, fy tusan vad gott det var!


Här är 4 generationer Danielsson, bilden värmer i hjärtat kan jag lova.


På Gerds tomt bor det massor av grodor, den här lilla krabaten (inzoomad) var så söt så, knappt större än min tumnagel. Jag döpte hen till "Godan" (bebisröst).


Sill och pären fick vi en regning dag, smaskens!


Per-Erik (en av mors otaliga lappländska kusiner) kom förbi med färsk sik, nyss infångad. Det uppskattades, var så länge sedan jag ätit färsk fisk men först kollade jag såklart upp om det var en fisksort jag får äta, det fick jag. Mums!


Morsan och jag åkte in till Lycksele på torsdagen, vi käkade glass och kikade runt på "stan". Vi köpte även mycket goda och prisvärda jordgubbar på ICA Lycksele, en fin och bra butik. Vi lyckades pricka in rätt tidpunkt med vädret, sol och friska vindar.


Tidigt på fredagsmorgonen for morsan och Per-Erik ut för att plocka snattren (hjortron).


De kom tillbaka med hinkarna nästan fulla, plus lite svamp, duktigt!


På eftermiddagen stack vi ut på äventyr med Per-Erik, Regina och Gerd. Det bar av till Storuman: Luspholmarna (där vi kikade in i Hembygdsgården) och Utsikten. Från Utsikten kunde vi se att på bergen längst bort hade inte snön smält. Mamma bjöd på fika också.



Ironiskt nog var våran sista dag i Norrland den vackraste med varm sol och ljumma vindar. Myggen var även som värst då, usch.

På kvällen satt mamma och rensa hjortron.


Sedan begav vi oss till Gunnarns nya "pizzeria". Ja tänk vad modern byn har blivit, hehe.
Därifrån köpte vi med oss en vegetarisk pizza till mor och en "Gunnarn special" till mig och Gerd. Har nog aldrig ätit älgkött tidigare men det var inte så farligt, smakade helt okej och beasåsen var utsökt!


Tidigt på lördagsmorgonen var vi tvungna att fara. Men först åt jag upp resterna av pizzan och jordgubbarna, mumma.


Funderar starkt på att åka upp nästa sommar igen och då ta med mig lillskiten. Släkten där är också nyfiken på bebben och jag vill hålla kontakten med dem, de är alla så trevliga och härliga. Men det känns så bökigt att ha med en liten bebis upp dit, det är en lång resa oavsett om man flyger eller åker tåg/buss. Det beror nog mycket på hur Alex är, hen kanske blir en lugn bebis och då går det nog bra.
På den här resan har jag i alla fall upplevt mardrömmar vad gäller småbarn och långa resor, det skriks och gapas och springs runt. Det lättaste vore nog att flyga upp och sedan be folket där uppe att handla hem en portabel spjälsäng åt mig, det kostar inte så mycket och om den används varje sommar så är det ingen kostnad att tala om. Sedan har man ju vagnen/bärsjalen med sig, det enda som behövs är en bilbarnstol men det går nog att hyra av någon. Barn föds ju även uppe i Norrland, hehe.

* Idag hjälpte mamma mig att köpa en ny laptop. Inte en minidator som jag redan har (som håller på att kapitulera helt tyvärr), utan en Compaq Presario CQ57, 15.6 tum med cd-rom och billig (2 490 spänn på cdon.com). Jag behöver ju ingenting fancy, bara något som funkar att skriva på och surfa med.


* Har även kollat på bärsjalar men det finns ju en hel skog av olika modeller och priser. Funderar på att bara knalla in på ett ställe som säljer dem och fråga vad jag borde skaffa. Det bästa vore ju om man kunde få prova sig fram innan man köper, det är ändå lite pengar vi snackar om och jag vill ha någonting som går att använda under Alex första år.

* Har blivit galen i korsord igen, skickade nyss in mina svar från "Buslätta korsord", löste ut tidningen i Gunnarn. Inte för att jag tror att jag kommer vinna något men när jag ändå har löst ut allting så varför inte? Har en annan tidning jag snart är klar med samt en ny korsordstidning jag aldrig sett tidigare, KryssMix. Får se om jag gillar den. Jag är ju inte så hype på korsord, lätta ska de vara så barnkorsord passar mig utmärkt.

* Sist men inte minst vill jag passa på att gratta Sverige som hunnit få ihop ett par medaljer under OS i London. Guld blev det ju till och med igår, så stolt jag kände mig när jag hörde nationalsången! Jag hoppas såklart att det blir fler medaljer innan OS är slut, även om jag gissade på att vi bara skulle ta hem fem.

Oj vilket långt inlägg det blev, men så blir det när man för en gångs skull har mycket att skriva om.

Peace!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0